Treść zapytania
2025.10.08 godz. 16:06 Warszawa, Mazowieckie
Handel
Porady prawne z
Wyjaśnienie sytuacji
Czy przedsiębiorca prowadzący sprzedaż produktów specjalistycznych, zaopatrujący również podmioty gospodarcze, np. placówki medyczne lub dystrybutorów, może odmówić sprzedaży towaru (wydawanego bez recepty) konsumentowi w rozumieniu art. 22¹ Kodeksu cywilnego, a więc osobie działającej w interesie prywatnym, a nie w celach służbowych, a którą wielu przedsiębiorców powołujących się na ten przepis nazywa „laikiem”? Czy troska o bezpieczeństwo konsumenta, jego zdrowie lub życie, wiedza o tym, czy zakup jest w celach prywatnych, czy służbowych, uznanie odbiorcy produktu za niekompetentnego ze względu na fakt niebycia tzw. profesjonalistą mogą być traktowane jako uzasadnione powody odmowy sprzedaży, w tym sprzedaży internetowej? Czy istnieją przepisy prawa, które sankcjonują takie powody odmowy? Czy obecnie obowiązujące prawo uprawnia sprzedawców do weryfikacji odbiorcy, jego uprawnień do nabywania produktów innych niż alkohol czy papierosy? Jeżeli tak, czy przedsiębiorcy mogą korzystać z takich uprawnień w sposób dowolny? Jakie możliwości obrony przed selekcją odbiorców daje odbiorcy prawo? Czy sprzedawca jest zobowiązany przez ustawodawcę do informowania o tym, do kogo adresowana jest oferta sklepu? Czy sprzedaż towaru specjalistycznego, czy tzw. profesjonalnego, konsumentowi w rozumieniu art. 22¹ Kodeksu cywilnego, czyli osobie prywatnej lub tzw. laikowi, a nie tzw. profesjonaliście, jest zakazana pod groźbą kary, a więc czy w przypadku sprzedaży towaru specjalistycznego, czy tzw. profesjonalnego, konsumentowi sprzedawca może ponieść konsekwencje prawne? Czy sprzedawca może być obarczony odpowiedzialnością za odbiorcę towarów lub usług? Czy przedsiębiorcy przysługują uprawnienia opiekuna względem odbiorcy?
Nikt nie odpowiedział jeszcze na to pytanie.
Chcę dodać odpowiedź!
- Jeśli jesteś prawnikiem Zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
- Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.