Treść zapytania

2023.06.23 godz. 08:26 Szczecin, Zachodniopomorskie

Problem z najemcą mieszkania

Wyjaśnienie sytuacji

Dzień dobry, Wraz z mężem posiadamy mieszkanie w Szczecinie, które wynajęliśmy od 01.08.22-31.07.23. Umowa zawarta jest na czas 12 miesięcy bez możliwości jej wcześniejszego wypowiedzenia przez każdą za stron. Do tej pory nie mieliśmy problemu z naszym najemcą. Dnia 13.06.23 wysłałam do najemcy wiadomość E-Mail z rachunek z gazowni oraz zapytaniem, czy najemca chce przedłużyć z nami umowę. Niestety w odpowiedzi dostałam tylko potwierdzenie przelewu, bez jakiejkolwiek odpowiedzi. Dnia 20.06.23 wysłałam ponowne zapytanie odnośnie przedłużenia umowy. Po kilku godzinach otrzymałam telefon od najemczyni z informacją, że podpisała umowę najmu innego mieszkania i wyprowadza się w pierwszej połowie lipca 23 i nie chce zapłacić nam za wynajem naszego mieszkania w lipcu. Dodatkowo podczas rozmowy najemca wspomniał, iż w mieszkaniu pojawił się grzyb i trwa to dłuższy okres czasu. W momencie podpisania umowy z najemcą mieszkanie nie posiadało żadnych wad, co zostało udokumentowane w momencie podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego, dodatkowo do dokumentacji dołączyliśmy zdjęcia z aktualnym stanem mieszkania. Przez 11 miesięcy nie otrzymaliśmy jakiejkolwiek informacji od najemcy, że stan techniczny mieszkania się pogorszył. Dlatego pojawiło nam się kilka pytań, na które potrzebujemy odpowiedzi: - Czy najemca miał prawo zataić fakt powstania grzyba w mieszkaniu, co w następstwie prowadzi do zniszczenia/ pogorszenia stanu naszego mienia? W tej sytuacji nie mieliśmy możliwości zareagowania, kiedy problem był w zalążku. - Czy jeżeli firma zajmująca się usuwaniem pleśni i grzyba stwierdzi, że wilgoć pojawiła się z następstwie nieprawidłowego postępowania lokatora (suszenie prania w mieszkaniu, niewystarczające wietrzenie pomieszczeń oraz nieodpowiednie ogrzewanie lokalu, itp.), możemy żądać pokrycia kosztów usunięcia grzyba? Podczas podpisania umowy najemca dostał klucz do suszarni, w której miał suszyć pranie. - Czy możemy zgodnie z prawem wymagać zapłacenia czynszu najmu za lipiec 23? Pani nie złożyła oficjalnego wypowiedzenia umowy, tylko podczas rozmowy telefonicznej poinformowała nas, że nie zapłaci za lipiec i w pierwszych dniach lipca najprawdopodobniej się wyprowadzi. Sytuacja jest uzależniona od tego, kiedy zwolni się mieszkanie, które wynajęła. - Czy jeżeli odebralibyśmy klucze w połowie lipca, na co nalega najemczyni, czy dalej trwa nasza umowa zawarta do końca lipca i czy możemy żądać zapłaty pełnego czynszu najmu i opłat za użytkowanie lokalu za lipiec? - Co możemy zrobić, jeżeli najemca nie zapłaci za najem lokalu za lipiec do 10.07, tak jak jest to zapisane w umowie? Czy możemy naliczać odsetki od tej kwoty? W jaki sposób możemy skłonić najemcę do zapłaty? - Na co powinniśmy uważać podczas odbioru lokalu i jak to udokumentować?

Odpowiedzi prawników:


Radca prawny

Agnieszka Wolnicka-Uranin

Ostrów Wielkopolski, Wielkopolskie

(73 opinii)

Odpowiedział(a) dnia: 23 Cze 2023 13:16

Dzień dobry, poniżej odpowiedzi: najemca powinien zgłosić fakt powstania grzyba w mieszkaniu, czynsz za lipiec jest należy Państwu w całości. Dalsze odpowiedzi uzależnione w pewnym stopniu od treści umowy. Proszę o przesłanie jej skanu na adres agnieszka@kancelaria-uranin.pl
Czy uznajesz odpowiedź za pomocną?
Tak Nie

Chcę dodać odpowiedź!

  • Jeśli jesteś prawnikiem Zaloguj się by odpowiedzieć temu klientowi
  • Jeśli Ty zadałeś to pytanie, możesz kontynuować kontakt z tym prawnikiem poprzez e-mail, który od nas otrzymałeś.

Dodaj odpowiedź